Boerderijtuinen
Image default
Internet marketing

Je bent verslaafd

marketing boeken 2019

Nir Eyal’s Hooked is een bestseller over hoe succesvolle bedrijven producten maken die gewoontegetrouw en soms verslavend worden. Het boek kreeg veel positieve recensies van critici en lezers en werd nummer 1 in de sectie “Productbeheer” van Amazon. Het boek heeft meer dan 900 positieve recensies op Amazon en meer dan 6.700 positieve recensies op het GoodReads-boekportaal.

We zijn allemaal verslaafd – volwassenen kunnen geen uur leven zonder e-mail, nieuwe berichten en social media-feed te checken, en het eerste dat ze ’s ochtends pakken, is hun telefoon. Maar hoe slagen bedrijven erin om producten te maken die verslavend zijn? In onze recensie vertellen we je meer over de ideeën van het boek.

In haar internationale bestseller Hooked vertelt ondernemer en onderzoeker Nir Eyal over het ‘Hook Model’, het concept van het maken van producten die verslavend en soms verslavend zijn. Het boek herinnert aan wat veel oprichters van technologie-startups en innovatieve bedrijven vergeten – zonder de psychologie en motivaties van consumenten te begrijpen, zal het onmogelijk zijn om een ​​succesvol product te creëren.

Het haakmodel is een proces in vier stappen dat fabrikanten gebruiken om verslavende producten te maken. Het uiteindelijke doel is ervoor te zorgen dat de gebruiker voortdurend naar het product terugkeert zonder agressieve reclame, dure marketingcampagnes, herinneringen of enige andere actie van de kant van de fabrikant.

Gewoonteverwekkende voedingsmiddelen hebben dezelfde kenmerken

Om mensen ertoe te brengen hun gedrag te veranderen, moet u begrijpen hoe u hen de eerste keer de gewenste handeling laat uitvoeren en hoe u hen ertoe kunt brengen dit gedurende een lange periode of zelfs een heel leven te herhalen. Deze vragen kunnen niet worden beantwoord als u de menselijke psychologie niet kent. Omdat het succes of falen van dit of dat product wordt bepaald door de wetten van menselijk gedrag.

Een van die wetten is dat de gewoonten die het laatst zijn opgedaan eerst worden vergeten. Daarom keren alcoholisten terug naar de fles, rokers – naar de sigaret en degenen die ’s ochtends zouden rennen – naar de bank.

Oude gewoonten zijn erg moeilijk te overwinnen – ze worden letterlijk vastgelegd in de neurale verbindingen van de hersenen.

Om nieuwe gewoonten te ontwikkelen, is het nodig om deze neurale paden te herschrijven door de nodige acties vele malen te herhalen. Onderzoek heeft aangetoond dat regelmatige herhalingen van een bepaalde handeling, vooral gedurende een korte periode, de kans op het ontstaan ​​van een nieuwe gewoonte vergroten.

Nir Eyal definieert de technologieën die een gewoonte opwekken als een combinatie van vitamines en pijnstillers – ze komen ons leven binnen als vitamines en wanneer de activiteiten die ermee gepaard gaan een gewoonte worden, verzachten ze de pijn.

Om de motivatie van de gebruiker te vergroten, moet u hem een ​​variabele beloning geven

Het is natuurlijk belangrijk om gebruikers te motiveren, de juiste trigger te kiezen en de interactie met uw product te vereenvoudigen. Maar als uw product niet waarmaakt wat het belooft, dan zijn al uw inspanningen om het te interesseren, verspild. Het product moet een betrouwbare oplossing voor het probleem zijn en een manier om de jeuk van de consument te verlichten.

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat we bij het maken van producten voortdurend naar nieuwe dingen streven – na verloop van tijd neigen we minder naar bekende, zij het zeer plezierige ervaringen. En de beste manier om een ​​constante rente te behouden, is door variabele beloningen.

Na verloop van tijd verliezen mensen hun interesse in producten met een beperkte variabiliteit. Maar die producten die constante verandering bieden, dat wil zeggen een constant gevoel van nieuwheid, verliezen hun aantrekkelijkheid in de ogen van gebruikers niet.

De grote belichting van de kracht van sociale media-likes

De kracht van variabele beloning is goed bekend bij moderne fabrikanten. Dankzij haar controleren we constant nieuwssites, e-mails en berichten op sociale netwerken.

Mensen verzetten zich sterk tegen het inperken van hun keuzevrijheid. Daarom is het belangrijk dat fabrikanten een gevoel van autonomie behouden bij gebruikers. Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat de woorden “… maar u kunt het ermee eens of weigeren” de kans verdubbelen om in te stemmen met een donatie.

Mensen zullen beter op uw suggesties reageren als u hun keuzevrijheid bevestigt. Anders zullen ze uw acties zien als een aantasting van hun onafhankelijkheid.

Controleer de ethiek van uw doelen met de manipulatiematrix

Misschien zullen sommigen het haakmodel als een soort manipulatie beschouwen. Het gaat echt om het veranderen van menselijk gedrag met behulp van bepaalde technieken. Maar zoals elke kennis, kan het haakmodel worden gebruikt voor zowel schade als voordeel. Ja, je kunt de consument verslaafd maken aan spelen, maar je kunt hem ook helpen om over te schakelen naar een gezonde levensstijl.

Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw product een gezonde gewoonte vormt voor de gebruiker en geen verslaving?

Manipulatiematrix: vind jezelf

De auteur raadt aan om voor deze doeleinden een manipulatiematrix te gebruiken, met behulp waarvan u uw doelen begrijpt.

Stel uzelf twee vragen:

  • Zou ik mijn product zelf gebruiken?
  • Zal mijn product het leven van de gebruiker aanzienlijk verbeteren?

…..meer info kunt u hier vinden «Road to 100k Instagram Followers»!

instagram hubspot

https://marketingbook.shop/