Dan is de opleiding accountmanager wellicht een uitdaging voor jou. Als accountmanager sta je dichtbij de klant en zijn wensen en eisen, maar je werkt uiteindelijk voor je werkgever, die zijn eigen doelen wil behalen. Om die doelen te halen, heb je meestal je eigen portefeuille of je werkt aan het uitbreiden ervan. Dit kan door het product of de dienst van jouw bedrijf in verkoopgesprekken aan de man te brengen. Je weet een match te maken tussen wat je kunt bieden en waar de klant mee geholpen is. Kennis en karakterJe dient dus niet alleen inhoudelijke kennis van zaken te hebben, maar vooral ook over een aantal vaardigheden te beschikken die je werk als accountmanager mogelijk maken. Je moet je kunnen inleven in de klant, goed kunnen luisteren en door kunnen vragen. Je moet open staan voor feedback en met klachten kunnen omgaan. Je afspraken kom je altijd na en je vindt het leuk om contact te houden en op de hoogte te blijven. Inhoudelijk weet je alles van het verkoopgesprek tot de offerte en van de wettelijke bepalingen tot het uitvoeren van rapportages. Werken met targetsMaar je bent er niet om de klant te pleasen. Je bent er om doelen te halen. En die doelen kunnen heel straks zijn, zoals bijvoorbeeld aan aantal orders per maand die binnengehaald moeten worden. Of een specifiek aantal nieuwe klanten die met het bedrijf in zee gaan. Deze concrete doelen moeten voor jou een streven zijn om je best te willen doen. Soms zijn er aan het behalen van targets bonussen verbonden of doorgroeimogelijkheden. Wie er niet van houdt om binnen een bepaalde termijn specifieke doelen te behalen, kan beter in een wat minder commerciële omgeving zoeken naar een functie, dan voor de spannende en uitdagende functie van accountmanager te gaan. |